Koncepcja badawcza i plan prac
Koncepcja badawcza i plan prac obejmuje:
Ogólny plan badawczy i szczegółowe cele
Plan projektu składa się z czterech głównych etapów:
Usystematyzowany przegląd istniejącej literatury, raportów eksperckich, dokumentów politycznych i źródeł danych statystycznych na temat roli wstrząsów w rozwoju regionalnym i polityce regionalnej.
Trzy tematy osiowe:
- Zrozumienie roli wstrząsów rozwojowych zapewnianych przez ewolucyjną geografię ekonomiczną, w tym powiązane teoretyczne koncepcje podatności, odporności i adaptacji.
- Rola kryzysów w polityce Unii Europejskiej, w tym w polityce regionalnej. Wpływ kryzysu finansowego, pandemii COVID-19, wojny rosyjsko-ukraińskiej i kryzysu klimatycznego na politykę UE.
- Społeczne i polityczne konsekwencje agresji Rosji na Ukrainę rozpatrywane w różnych skalach i kontekstach przestrzennych.
Metody:
- Analiza istniejących danych,
- Desk research.
Opis i wyjaśnienie różnic przestrzennych w poziomie podatności regionów europejskich na zagrożenia
i skutków wojny. Kwantyfikacja podatności na zagrożenia i wpływu wojny na regiony UE oraz zgrupowanie regionów o podobnym poziomie podatności na zagrożenia.
Dane: Eurostat i inne źródła publicznych danych statystycznych dostępnych w Europie w regionalnej skali
terytorialnej, jako źródła danych.
Metody:
- Redukcja danych,
- Regresja wyjaśniająca,
- Statystyczne metody grupowania.
Poznanie opinii podmiotów obecnych na badanych obszarach: mieszkańców, w tym populacji uchodźców, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz władz regionalnych i lokalnych, na temat różnych: społecznych i gospodarczych konsekwencji agresji Rosji na Ukrainę. Znalezienie czynników i procesów kształtujących odporność regionów na skutki wojny oraz zidentyfikowanie strategii adaptacyjnych stosowanych przez podmioty obecne w regionach.
Dane i metody:
- Analiza danych statystycznych, raportów i dokumentów dotyczących polityki lokalnej, opracowanych przez jednostki zarządzające na poziomie krajowym i regionalnym oraz instytucje.
- Badanie ankietowe wśród stałych mieszkańców regionów i populacji ukraińskich uchodźców zamieszkujących te regiony.
- Indywidualne wywiady z przedstawicielami władz regionalnych i lokalnych, przedsiębiorcami działającymi w badanych regionach, organizacji obywatelskich.
- Sformułowanie uogólnień i zaleceń dla europejskiej polityki regionalnej w oparciu o wnioski z wcześniej opisanych badań empirycznych.
- Upowszechnianie wyników w publikacjach naukowych.
- Prezentacja i dyskusja wyników na krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych i seminariach.
Realizacja projektu rozpocznie się od etapu konceptualizacji. Obejmuje on dogłębną systematyczną analizę istniejącej literatury, raportów eksperckich, dokumentów politycznych i źródeł danych statystycznych dotyczących roli szoków w rozwoju regionalnym i polityce regionalnej. Przegląd skoncentruje się na trzech kluczowych tematach:
- Zrozumienie roli szoków rozwojowych w świetle ewolucyjnej geografii ekonomicznej, w tym związanych koncepcji teoretycznych, takich jak podatność, odporność, adaptacja itp.,
- Rola kryzysów w polityce Unii Europejskiej, w tym w polityce regionalnej. Temat ten obejmie empiryczne i koncepcyjne analizy wpływu kryzysu finansowego, pandemii COVID-19, wojny Rosja-Ukraina oraz kryzysu klimatycznego na politykę UE,
- Społeczne i polityczne konsekwencje agresji Rosji na Ukrainę, analizowane w różnych skalach przestrzennych i kontekstach; szczególny nacisk położony zostanie na badania oparte na danych przeprowadzone w UE i państwach członkowskich.
Efektem tego etapu będzie sprecyzowanie szczegółowego zakresu zainteresowań badawczych, słownictwa badawczego oraz hipotez roboczych dla kolejnych empirycznych etapów badania. Etap konceptualizacji nie ogranicza się czasowo do pierwszej fazy realizacji projektu; rozpoczął się już na etapie przygotowania wniosku grantowego i będzie kontynuowany przez monitorowanie literatury, wyników innych badań i dyskusji politycznych w trakcie realizacji projektu.
Kolejne dwa etapy projektu obejmują badania empiryczne mające na celu stworzenie nowej wiedzy w oparciu o wtórne i pierwotne źródła informacji oraz zastosowanie metod ilościowych i jakościowych na różnych poziomach analizy geograficznej. Etap empirycznych badań typologicznych będzie miał na celu opisanie i wyjaśnienie przestrzennych różnic w poziomie podatności i skutkach wojny dla regionów europejskich. W badaniach zostaną uwzględnione różne wskaźniki społeczno-ekonomiczne, dotyczące m.in.: Demografii i migracji, w tym napływu uchodźców, Struktury aktywności gospodarczej, w tym podatności przemysłu na kryzysy energetyczne, Międzynarodowych relacji gospodarczych, w tym podatności na zakłócenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw, Struktury dostaw energii, w tym zależności od rosyjskich źródeł energii (Celi i in., 2022). Na tym etapie zostaną wykorzystane wtórne dane statystyczne z otwartych baz danych Eurostat, projektów badawczych ESPON oraz inne źródła zidentyfikowane w pierwszym etapie analizy. Po zebraniu wspólnej bazy danych dane zostaną przetworzone przy użyciu metod statystycznych, takich jak redukcja wymiaru, modele regresyjne i klastrowanie (grupowanie). Etap typologiczny będzie kluczowy do wyboru obszarów badawczych reprezentujących różne typy regionów do kolejnego, idiograficznego etapu badań.
W trzecim etapie idiograficznych badań empirycznych schodzimy w dół geograficznej skali naszego badania do czterech wybranych studiów przypadku i analizujemy je szczegółowo na podstawie ilościowych i jakościowych badań pierwotnych oraz wtórnych źródeł informacji. Pierwszym celem tego etapu badania będzie zidentyfikowanie opinii aktorów obecnych w tych obszarach:
- Mieszkańców, w tym nowych, tymczasowych populacji uchodźców,
- Organizacji pozarządowych,
- Przedsiębiorców,
- Oraz władz regionalnych i lokalnych na temat różnorodnych społecznych i ekonomicznych konsekwencji rosyjskiej agresji na Ukrainę.
Drugim celem będzie odnalezienie czynników i procesów kształtujących odporność regionów na skutki wojny oraz zidentyfikowanie strategii adaptacyjnych stosowanych przez aktorów obecnych w regionie. Cztery wybrane obszary badań jako studia przypadków to jednostki terytorialne NUTS-2 wykorzystywane w statystykach Eurostat, które często odpowiadają podstawowym podziałom administracyjnym w państwach członkowskich. Według regionalizacji z 2021 roku w krajach UE istnieje 269 jednostek NUTS-2 (oraz dalsze 102 w Wielkiej Brytanii i innych krajach partnerskich; Statistical regions…, 2022). Wyboru czterech regionów dokonamy na podstawie dwóch zestawów kryteriów. Pierwszym będą wyniki wcześniejszych badań typologicznych wskazujące regiony o różnych charakterystykach skutków agresji Rosji. Drugim będą kryteria praktyczne, obejmujące możliwość prowadzenia badań w terenie z wykorzystaniem lokalnej wiedzy i międzynarodowych partnerów badawczych z Finlandii (University of Eastern Finland), Niemiec (Leibniz Institute for Regional Development and Structural Planning) oraz Rumunii (Bucharest University of Economic Studies). Badania w terenie obejmą badania ilościowe – ankiety przeprowadzane w próbach lokalnej populacji, oraz badania jakościowe, w tym analizę lokalnych dokumentów politycznych, jak również wywiady indywidualne z aktorami lokalnymi – politykami, przedsiębiorcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych.
Ostatni etap obejmie tworzenie uogólnień i rekomendacji dla europejskiej polityki regionalnej na podstawie wniosków z wcześniej opisanych badań empirycznych. Głównym celem tego etapu będzie dostarczenie rekomendacji dotyczących kierunku i operacjonalizacji działań polityki regionalnej, z uwzględnieniem konsekwencji zmian w czynnikach rozwoju występujących w wyniku wpływu społecznych i ekonomicznych konsekwencji rosyjskiej agresji na Ukrainę, oraz uznając międzyregionalne różnice w zakresie i strukturze skutków wydarzenia szokowego oraz potrzebę wdrażania podejść polityki opartych na miejscu. W ramach tego etapu będziemy również pracować nad rozpowszechnianiem wyników w publikacjach akademickich w renomowanych czasopismach. Jednak wyniki poszczególnych etapów badań empirycznych będą regularnie poddawane dyskusji akademickiej w miarę postępu projektu. Będziemy regularnie prezentować je na seminariach i konferencjach, również tych, które są platformą do międzynarodowej dyskusji. Jednym z kanałów rozpowszechniania wyników badań będzie również strona internetowa poświęcona realizowanym zadaniom badawczym.
Wyniki badań wstępnych
Lider zespołu projektowego posiada wieloletnie doświadczenie w systematycznych analizach przyczyn, zmian i konsekwencji różnic społecznych w rozwoju społeczno-gospodarczym regionów europejskich. Punktem wyjścia dla tych badań była systematyzacja czynników rozwoju regionalnego z uwzględnieniem skutków interwencji polityki regionalnej po integracji Polski z Unią Europejską (Churski, 2008). Następnie zakres badań został szczegółowo określony w odniesieniu do regionu Wielkopolski oraz różnorodności spójności gospodarczej, społecznej i przestrzennej w tym regionie (Churski, 2009). Uzyskane wyniki zainspirowały do przeprowadzenia bardziej dogłębnych analiz lokalnych uwarunkowań będących fundamentalnymi determinantami procesów rozwojowych na każdej skali przestrzennej. Doprowadziło to do kompleksowych badań nad czynnikami wpływającymi na rozmieszczenie obszarów wzrostu społeczno-gospodarczego i stagnacji gospodarczej w Europie Środkowej i Wschodniej (Churski, 2014). Szczegółowe badania nad przestrzennymi wzorcami rozwoju społeczno-gospodarczego obejmowały również badanie specjalizacji regionalnej w warunkach zróżnicowanej przestrzeni (Kopczewska, Churski i in., 2017). Uwzględniając dynamicznie zmieniające się globalne uwarunkowania, zidentyfikowano współczesne wyzwania polityki regionalnej oraz zwrócono uwagę na potrzebę ponownego przemyślenia sposobów identyfikacji, interpretacji i podejścia do czynników rozwoju społeczno-gospodarczego na różnych skalach przestrzennych w Europie (Churski i in., 2021). Zdobyte doświadczenie pozwala lepiej zrozumieć uwarunkowania i prawidłowości analizowanych procesów, co ułatwia właściwy dobór wskaźników, zastosowanie metod odpowiednich do badanych problemów oraz prowadzenie dyskusji i dogłębnych wyjaśnień.
Zmiany wzorców rozwoju społeczno-gospodarczego regionów, wywołane polityką regionalną UE, były również przedmiotem badań prowadzonych przez członków zespołu. Jednym z ich celów było określenie wpływu Polityki Spójności na wzrost gospodarczy regionów i zmianę dysproporcji rozwojowych między regionami (Dubownik i in., 2019, 2023). Analizy doprowadziły do wniosku, że w okresie wydatkowania funduszy unijnych z perspektywy budżetowej 2007–2013 różnice w poziomie rozwoju województw i podregionów wzrosły. Może to oznaczać, że fundusze UE przeznaczone na Politykę Spójności i Wspólną Politykę Rolną nie przyczyniły się do wyrównania różnic rozwojowych w kraju lub ich wpływ nie zrekompensował innych czynników sprzyjających dywergencji. Co ciekawe, dywergencja rozwojowa była bardziej widoczna w przypadku województw niż podregionów. Z kolei wyniki badań przeprowadzonych na poziomie lokalnym wskazują, że jednostki centralne pochłaniały znacznie więcej funduszy z polityk unijnych niż obszary znajdujące się w bliższym i dalszym sąsiedztwie (Churski i in., 2016).
Lider zespołu badawczego zajmował się również podatnością, odpornością i adaptacją gospodarstw domowych oraz przedsiębiorców na szoki rozwoju gospodarczego, w tym kryzys finansowy i gospodarczy na przełomie dwóch pierwszych dekad XXI wieku (Churski i in., 2014). Obecnie członkowie zespołu aplikacyjnego (lider i wykonawcy) realizują projekt TIPERICO (https://tiperico.web.amu.edu.pl/pl/), którego celem była identyfikacja prawidłowości zmian w rozwoju społeczno-gospodarczym peryferii wewnętrznych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem ich wrażliwości i odporności na skutki kryzysu SARS-CoV-2. Typologia wcześniej wyznaczonych miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF) przy użyciu mieszaniny rozkładów Gaussa pozwoliła na identyfikację obszarów spełniających przyjęte kryteria peryferyjności (Churski i in., 2023). Zastosowana procedura wykazała, że rzeczywiste powiązania funkcjonalne różnią się od obecnego podziału administracyjnego, co stanowi przesłankę do prowadzenia analiz zróżnicowania poziomu rozwoju regionalnego w kategoriach innych niż granice ponadgminne. Ważnym spostrzeżeniem było również zidentyfikowanie obszarów o wysokim gradiencie nierówności terytorialnych we wschodniej i północno-zachodniej Polsce. Tam obszary o najwyższym poziomie rozwoju bezpośrednio sąsiadują z peryferiami wewnętrznymi, co stanowi argument za kształtowaniem polityki przestrzennej w sposób sprzyjający rozszerzeniu powiązań funkcjonalnych powstających obszarów metropolitalnych jako mechanizmu przezwyciężania marginalizacji. Ponadto potwierdzono, że nierówności terytorialne wynikające z uwarunkowań historycznych obecnie w dużej mierze pokrywają się z różnicami związanymi z procesami modernizacyjnymi.
Tabela: Peryferia wewnętrzne w obliczu kryzysu gospodarczego i globalnej epidemii – wybrane wnioski.
Peryferia wewnętrzne w Europie po pandemii COVID-19 | |
WYZWANIA | SZANSE |
COVID-19 | Nowe możliwości pracy zdalnej |
Wojna w Ukrainie | Nowi obywatele |
Kryzys globalnych łańcuchów dostaw | Restrukturyzacja łańcuchów dostaw |
Kryzys energetyczny | Transformacja energetyczna |
Inflacja | Zgodnie z „8. Raportem o Spójności” (2022): „tworzenie nowych perspektyw gospodarczych dla mniej rozwiniętych i peryferyjnych regionów”, „wzmacnianie powiązań między miastami a obszarami wiejskimi i roli mniejszych miast i miasteczek”, „zaspokajanie potrzeb pozostawionych w tyle miejsc”. |
Geograficznie nierówne skutki – słabsza pozycja obszarów o mniejszej zdolności relacyjnej |
Następny etap badań obejmuje ocenę zmian, jakie zaszły w wyniku pandemii COVID-19 w wymiarze społecznym i gospodarczym, oraz identyfikację podatności poszczególnych branż i sektorów gospodarki na wstrząsy wywołane kryzysem pandemicznym. Badania te uwzględniają ocenę intensywności rozprzestrzeniania się i dyfuzji procesów rozwojowych w ujęciu przestrzennym pomiędzy peryferiami wewnętrznymi a miejskimi centrami, które pełnią funkcję subregionalnych ośrodków obszarów funkcjonalnych. Wojna na Ukrainie, podobnie jak pandemia, stanowi kolejny czynnik wstrząsowy warunkujący rozwój gospodarczy regionów europejskich. W związku z tym konieczne jest przygotowanie pogłębionych analiz wpływu wstrząsów rozwojowych na określone grupy krajów i wybrane regiony. Badania zaprojektowane i realizowane we współpracy z wybranymi ośrodkami badawczymi z innych krajów UE pozwolą określić, które czynniki i wydarzenia, oraz w jakim stopniu, wpływają pozytywnie i negatywnie na rozwój regionalny oraz jego zróżnicowanie. Ostatecznie możliwe będzie sformułowanie rekomendacji dotyczących kierunku i metod realizacji (w tym wyboru instrumentów) interwencji rozwojowych w UE.
Analiza ryzyka
W analizie ryzyka zastosowaliśmy metodę zarządzania projektami PRINCE2, zgodnie z którą badacze muszą:
- Zidentyfikować ryzyko (klasyfikacja ryzyka w projekcie badawczym zgodnie z Ober, Wodarski 2014),
- Oszacować i sklasyfikować ryzyko w kontekście prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia oraz jego wpływu na projekt (w skali od 1 do 4 dla obu kategorii),
- Zarządzać ryzykiem, czyli uzgodnić reakcje.
NR | CZYNNIK RYZYKA | REAKCJA | PLANOWANE ŚRODKI ZAPOBIEGAWCZE |
R1 | Techniczne Słaba jakość danych jakościowych i ilościowych. | Łagodzenie | Dane będą pozyskiwane wyłącznie z oficjalnych źródeł, takich jak Eurostat oraz krajowe i regionalne instytucje statystyczne. W badaniach pierwotnych, w tym wywiadach i ankietach, zostaną wprowadzone precyzyjne procedury weryfikacji jakości danych. |
R2 | Techniczne Opóźnienia w pozyskiwaniu danych empirycznych z przyczyn zewnętrznych. | Łagodzenie / Akceptacja / Plan awaryjny | W przypadku opóźnień będą wysyłane przypomnienia. Jeśli termin nie może zostać obiektywnie dotrzymany, zaleca się zaakceptowanie opóźnienia lub opracowanie planu awaryjnego oraz pozyskanie innych danych. |
R3 | Techniczne Brak właściwej metody analizy danych; technologia analityczna. | Łagodzenie | Zostanie zastosowanych wiele metod analizy, aby zminimalizować ryzyko. |
R4 | Zarządcze Rozliczenia finansowe nie spełnią standardów NSC. | Łagodzenie | Ścisła współpraca z Agencją Wykonawczą, powierzenie rozliczeń doświadczonym osobom, wdrożenie jasnych procedur dotyczących wydatków i ich rozliczania. |
R5 | Zarządcze Niewłaściwa klasyfikacja kosztów, znaczny wzrost kosztów badań. | Łagodzenie / Akceptacja | Weryfikacja założeń finansowych projektu na etapie analizy wykonalności; w przypadku obiektywnych powodów szukanie oszczędności, przesunięcie środków między kategoriami. |
R6 | Zarządcze Konflikty, niewłaściwy poziom współpracy w ramach konsorcjum, nieterminowe dostarczanie wyników. | Łagodzenie | Planowanie i wdrażanie strategii zarządzania komunikacją, ścisła współpraca i monitorowanie postępów projektu; stosowanie procedur typowych dla metodologii zarządzania projektami. |
R7 | Organizacyjne Przedłużone procedury zakupowe, problemy z przestrzeganiem przepisów zamówień publicznych. | Łagodzenie | Powierzenie zakupów osobom z odpowiednim doświadczeniem. |
R8 | Organizacyjne Utrata kluczowych zasobów projektu. | Łagodzenie | Ścisła współpraca i regularna wymiana wyników pracy, aby w razie potrzeby zastąpić zasoby. |
R9 | Zewnętrzne Nagła zmiana sytuacji politycznej (np. eskalacja wojny Rosji z Ukrainą, zawieszenie broni lub traktat pokojowy) unieważniająca założenia projektu. | Akceptacja | Dostosowanie konceptualizacji celu badań oraz rozwój metod i interpretacji zgodnie z aktualną sytuacją |
R10 | Zewnętrzne Brak chęci współpracy ze strony publicznych i prywatnych aktorów w regionach studiów przypadku. | Łagodzenie | Współpraca z międzynarodowymi partnerami akademickimi posiadającymi doświadczenie w prowadzeniu badań społecznych w krajach studiów przypadków. |
Poziom zidentyfikowanego ryzyka
WPŁYW/PRAWDOPODOBIEŃSTWO | PRAWDOPODOBIEŃSTWO | ||||
I (0-25%) | II (26-50%) | III (51-75%) | IV (76-100%) | ||
WPŁYW | A (1-25%) | R4, R5 | R7 | R3 | – |
B (26-50%) | – | R6, R10 | R9 | – | |
C (51-75%) | – | R1, R, R8 | – | – | |
D (76-99%) | – | – | – | – |
Tabela wskazuje, że żadne ryzyko nie zostało zidentyfikowane jako wysokie; wszystkie są klasyfikowane jako niskie lub umiarkowane. Na podstawie analizy ryzyka możemy bezpiecznie założyć, że projekt zostanie ukończony, a jego cele zostaną osiągnięte. W trakcie realizacji projektu będzie prowadzony rejestr ryzyk w celu zarządzania nimi.